Röstaktiverad teknik har blivit ett vanligt inslag i flera aspekter av vårt dagliga liv. Från smarta högtalare till våra smartphones, röstaktiverad programvara gör det enkelt för oss att utföra uppgifter och få tillgång till information med mindre ansträngning.

Röstteknikens popularitet har inspirerat ett antal olika branscher att använda den i sitt arbete. Det finns dock begränsad marknadsforskning som undersöker röstteknikens inverkan på affärspraxis.

Kundservice

Röstteknik är på väg att spela en viktig roll i många kundtjänsttillämpningar, inklusive automatiserade återuppringningar och vanliga frågor. Den kan hjälpa företag att sänka kostnaderna, frigöra personal som kan arbeta med viktigare uppgifter och öka effektiviteten i verksamheten.

Medan traditionell teknik för interaktiva röstsvar (IVR) kan göra kunderna frustrerade på grund av dess repetitiva karaktär (”För engelska, tryck 1. För spanska, tryck 2”), ger artificiell intelligens-driven digital röst en mer naturlig och konversationsinriktad interaktion. Dessa röststyrda enheter kan användas för att få tillgång till innehåll och resurser via smarta högtalare som Amazon Echo eller Google Home, söka efter information online via smartphones eller andra mobila enheter eller till och med slutföra e-handelstransaktioner.

Teknik för röstigenkänning kan också vara användbar för att hjälpa varumärken att identifiera och analysera kundfeedback, en process som traditionellt genomförs genom enkäter eller fokusgrupper. På så sätt kan företagen hantera klagomål eller problem i realtid och ofta undvika dyra kundbyten och ge en bättre övergripande kundupplevelse.

Produktivitet

All tillräckligt avancerad teknik går inte att skilja från magi, skrev Arthur C. Clarke, och utvecklingen av röstteknik bevisar hans poäng. Konsumenter kan nu kommunicera med internet genom att helt enkelt tala och få en enhet att svara med hjälp av förskrivna kommandon.

För företagen innebär detta ett minskat beroende av felbenägna manuella processer, vilket gör att medarbetarna kan fokusera på mer värdefulla uppgifter. Dessutom kan nästa generations röstigenkänningsprocesser automatiskt konvertera ljudfiler till text och tillhandahålla mer robusta analyser än tidigare alternativ.

Möjligheten att till exempel söka och granska data för prediktiv analys kommer att göra röstteknik till en viktig komponent i alla digitala marknadsföringsstrategier. Faktum är att Google prioriterar snabbladdande webbplatser som använder röstteknik för att rankas högt i sökningar. Denna trend förväntas fortsätta i takt med att fler och fler företag använder röstteknik för att effektivisera verksamheten, spara kostnader och förbättra användarupplevelsen. Nyckeln till ett framgångsrikt införande är att skapa enkla, intuitiva och användarvänliga gränssnitt som gör det möjligt för människor att få de resultat de vill ha utan att behöva lära sig komplicerade system eller utbildningsprogram.

Marknadsföring

Som marknadsföringskanal är voice mer än bara ytterligare ett sätt att kommunicera med konsumenterna. Den kan också minska avståndet mellan varumärke och konsument genom att ge en mer konversationsbaserad försäljningsupplevelse.

En nyligen genomförd studie visade till exempel att människor är mer benägna att köpa från varumärken som tillhandahåller den information de behöver via röstsökning. Och när varumärken använder sin röststrategi för att optimera för SEO belönas de med ökad webbtrafik.

Dessutom tycker konsumenterna att röstteknik är bekvämt och handsfree. De kan till exempel använda den för att styra smarta enheter i hemmet och enkelt utföra sina favoritaktiviteter på nätet. För företag innebär införandet av röststyrning i kundtjänst och försäljning att kostnaderna för callcenter minskar, att färre medarbetare kan anställas och att cheferna kan fokusera på viktigare uppgifter.

Marknadsförare måste dock ha i åtanke de integritetsproblem som är förknippade med röstteknik. Enligt Voice Privacy Alliance är det viktigt att företag tydligt anger syftet med att samla in och lagra röstdata, erbjuder möjlighet att när som helst välja bort detta och inkluderar övervakning av röstdataintegritet som en del av sina ordinarie program för styrning, risk och efterlevnad.

Försäljning

Röstteknik har en djupgående inverkan på försäljning och marknadsföring. Med röstigenkänning kan varumärken få kontakt med sina konsumenter på ett mer personligt plan, och de kan leverera en personlig och bekväm upplevelse. Detta kan hjälpa företag att öka sina intäkter och sitt kundengagemang.

En annan fördel med röstigenkänning är att den ger realtidsdata som företagen kan använda för att skapa mer riktat innehåll och mer riktade annonser. Det är dock viktigt att notera att inte alla företag är redo för voice, och det kan finnas utmaningar med att implementera denna teknik.

Om den inte används på rätt sätt kan den till exempel leda till distraktioner på arbetsplatsen. Därför är det viktigt att företagen utbildar sina anställda ordentligt innan de implementerar tekniken. Dessutom bör de vara medvetna om de juridiska problem som är förknippade med röstteknik. Detta inkluderar integritets- och säkerhetsfrågor. De bör också ta sig tid att förstå fördelarna och utmaningarna med att använda denna teknik. På så sätt kan de fatta välgrundade beslut om sin investering.